Artysta: DOROTA TARANEK
Kraj: POLSKA
Tytuł: Grafy eksperymentalnej rzeczywistości - czarne, NOMINACJA DO NAGRÓD
Rozmiar: 50 x 40 cm
Technika: akard, tworzywo: len zgrzebny, poliester
Rok: 2021
Biogram: Ukończyła PWSSP w Łodzi (obecnie ASP). Pracuje w Instytucie Architektury Tekstyliów na Wydziale Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów Politechniki Łódzkiej. Jej pasją jest realizowanie tkanin techniką żakardową, nie tylko dla potrzeb przemysłu, ale także unikatowych, artystycznych. Tkanie gobelinów zalicza do ulubionych czynności. Najnowsze wystawy: „Sztuka Włókna 2022”, Galeria Domu Artysty Plastyka, Warszawa – Wyróżnienie (2022); 8th International Biennial of Contemporary Textile Art WTA “Small Format Salon”, Museo del Traje, Madryt, Hiszpania (2019); “100 Years of Bauhaus. Bauhaus fiber art exhibition”, Art Ventures Gallery, USA (2019); 11. Baltic Mini Textile, Muzeum Miasta Gdyni, Gdynia (2019); “ARTAPESTRY5” European Tapestry Triennial Exhibition, Kunstcenter Silkeborg Bad, Gjessøvej, Dania – wystawa prezentowana również w: Ronneby – Szwecja, Daugavspils – Łotwa i Arad – Rumunia (2018); 10. Międzynarodowe Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna”, Muzeum Rzemiosła w Krośnie, wystawa prezentowana w Galerii BWA w Krośnie (2018); “Scythia” 8th International Biennial Exhibition of Mini Textile Art, Chersoń, Ukraina (2017); “TEXTURA: A Polish Touch” – London Design Fair, Londyn, Wielka Brytania (2017); „ŻAKARDY. Dzieła sztuki użytkowej XIX-XXI wieku”, Muzeum Historii Przemysłu, Opatówek (2017); 11. Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź (2016); 13. Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej – Nominacja do Nagrody, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź (2016); 5th Riga International Textile and Fibre Art Triennial, The Latvian National Muzeum of Art, Ryga, Łotwa (2015); “From Lausanne to Beijing” 8th International Fiber Art Biennale – Wyróżnienie, Cultural and Creative Industry Park, Nantong, Chiny (2014).
Motto:
W prezentowanych pracach korzystam z lnianych przędz o różnych strukturach i numeracji,
w naturalnych kolorach. Ideą kompozycji plastycznej jest znalezienie zasady, która gwarantuje współistnienie przeciwieństw. Grafy są przykładem obecności matematyki w codziennym życiu. Bez niej trudno jest dostrzec piękno przyrody.